Selasa, 6 Mac 2012

THINKING about HER..

(aten...!!!entri ny special fr you..)hehehe,tbe2 plak teringt kat dy....mybe rndu laila trhadap aten yg kiut miut ni da smpai thap mksima....kronik2,smpai da bt special entry fr her....huhhh.memng rndu bangatt ni...!!bt pengetahuan smua,aten ni slah sorng kwan rapt laila...pndek kte,gff laaa...bkn boyfriend,bkn bestfriend tp GIRLFRIEND FOREVER....jgn slah anggp,kna pham tue 'GFF' ok....hehe,aten laa tmpt laila story mory...very sportng,caring...ye ke??hhehe,ye laa....ktrlaluan caringnye,especially wth her catsszz....see,bnyak tue,..haha..kwan yg undrstanding,open minded..xkre laa dlam ap situation,trlalu memhami....ox mereng,hehe...sme lke me....dan yang plng pntng about her,ATEN ANTI ROKOK ok...hua3...memegng prinsip(my life,my choices..my mistakes,my lessons...not your business..)not sure...lbh kurng laa...kwan yg never give up...try,try and try!!!!!even aten pnye tmpat tnggal nun jauh dsane,JITRA...hehehe...bunyi mcam jauh glerr...xmembtaskan prsahabatn kmi....kn aten???still boleh hit2,chatng2,calling2...twitt2..pndek kte,jrak xpernh memisahkn laa.....mcm kte orng JAUH DMATA DEKAT DHATI..rght??tu dy.ayt xboleh blah...da mcam tulis novel..kui3....3buln xjmpa...cnfim2 aten da tmbam,hehe...ye laaa...PLKN,sma2 xdpat....dua2 PENGANGGUR BRJAYA...hehe,bkn slamanye...hnya laa smntara...INSYAALLAH..pic ni laila bukn curi tp ambil tnpa keizinan aten,xsme kn??hehehehe....aten jgan mrah ye,aten kn sweet..nk curi dlam blog,tbe2 state ment ni naik "haip ! jgn copy ! bedosa tao! Allah marah nanti "....trus insaf,


TAMAN TASEK TAIPING,..PH,hahaha

comei kan???so,spe2 yg bkenan..boleh laa,hubungi laila...wahhh,da mcam P.A...hehe,bkn PERSONAL ASSISTANT tp PENYIBUK ATEN....hahahaha..hubungi laila di talian 1-300-...........bla3,selamat mncuba!!!!hehehe...ap2 pn objektif sbenar laila untuk entri kli ni jst nk ckap yg laila syang aten sangt3,,,.......!!!!!!SAYANG ATEN ok....bkan senang ni,nk syang2....statement pling mhal..ayt gedikss,hahaha....yg pling pntng,laila hrap persahabtan kami tiada penghjungnya..tacing2





*termangu laila sndirian mncari ilham dengan berbumbungkn langit,berlntaikan bumi...sobss3
~hiperbola...



Sabtu, 3 Mac 2012

BURUK SANGKA..

Larangan Buruk Sangka Dan Mencari-Cari Kesalahan Orang..
Kita mcm mna?



Buruk sangka (su'u dzan) adalah salah satu daripada sifat-sifat mazmumah (buruk/tercela). Manakala mencari-cari kesalahan orang lain pula hadir apabila wujudnya sangkaan buruk di dalam hati manusia.

Allah Ta’ala berfirman

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا

“Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan berprasangka, karena sesungguhnya sebagian tindakan berprasangka adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain” (Al-Hujurat : 12)

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda....






Jumaat, 2 Mac 2012

BUAT YANG BERGELAR WANTA..

Wahai wanitaku,

Jangan sesekali kau cuba menggoncang keimanan lelaki dengan lembut tuturmu, dengan ayu wajahmu, dengan lengguk tubuhmu. Jangan kau menghentak-hentak kakimu untuk menyatakan kehadiranmu. Jangan PErempuanku, jangan sesekali cuba menarik perhatian kaum Adam yang bukan suamimu.. kerana aku khuatir ia mengundang kemurkaan dan kebencian ALLAH. BAHANA!

wanitaku,

Andai engkau belum berkahwin, jangan kau risau akan jodohmu, ingatlah Perempuanku janji TUHAN kita, wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Jangan menggadaikan maruahmu.. hanya semata-mata kerana seorang lelaki, jangan memakai pakaian yang menampakkan susuk tubuhmu hanya untuk menarik perhatian dan memikat kaum lelaki, kerana kau bukan memancing hatinya.. tapi merangsang nafsunya.

Wahai wanitaku,

Jangan sesekali dikau mulakan pertemuan dengan lelaki yang bukan muhrim kerana aku khuatir dari mata turun ke hati, dari senyuman membawa ke salam, dari salam cenderung kepada pertemuan dan dari pertemuaan... takut lahirnya nafsu kejahatan yang menguasai diri.

wanitaku,

Lelaki yang Baik tidak melihat paras rupa, Lelaki yang Soleh tidak memilih wanita melalui keseksiannya, Lelaki yang Warak tidak menilai wanita melalui keayuaannya, kemanjaannya serta kemampuannya menggoncang iman mereka.

Tetapi wanitaku,

Lelaki yang Baik akan menilai wanita melalui akhlaknya, peribadinya dan ad-dinnya... Lelaki yang Soleh tidak menginginkan sebuah pertemuan dengan wanita yang bukan muhrimnya kerana dia takut menberi kesempatan pada syaitan untuk mengodanya. Lelaki yang Warak juga tak mahu bermain cinta sebabnya dia tahu apa matlamat dalam sebuah hubungan antara lelaki dan wanita yakni perkahwinan. Oleh itu Hawa, Jagalah pandanganmu, jagalah pakaianmu, jagalah akhlakmu, kuatkan pendirianmu...





Khamis, 1 Mac 2012

fast giveaway sol & amar

assalamualaikum...
frst tme join cntest,sngat teruja....testng2,hua3...ap2 pn thnks kt aten coz tag laila untk join cntest ni....actually aten is my bff...even da lmbat,hehe....xslah klau try join....trikh tutp 3 mac...oh no,2 days more....last mnute join pn ok laa.....right???giveaway tu,mna boleh lpas.....hehe,




so,nma lgi give away..laila brbsar hti share cntest ni dgn bbrapa orng blogger...my best follower
http://ceriteraku-budakkacamata.blogspot.com/
http://arewinprple.blogspot.com/
http://hatycber.blogspot.com/
http://belogkatahati.blogspot.com/

serbu2,tnggu ap lgi....topup free menanti anda!!!!!!hua3...
bg sesiapa yg brmnat jom join....
http://mohamadsolehin.blogspot.com/2012/02/ini-1st-giveaway-sol-amar.html

~SEKIAN....

Rabu, 22 Februari 2012

malu..

Pada suatu hari, Rasulullah s.a.w berjalan-jalan bersama puteri baginda, Saidatina Fatimah r.a. Setibanya mereka berdua di bawah sebatang pohon tamar, Fatimah terpijak pohon semalu, kakinya berdarah lalu mengadu kesakitan.

Fatimah mengatakan kepada bapanya apalah gunanya pohon semalu itu berada di situ dengan nada yang sedikit marah. Rasulullah dengan
tenang berkata kepada puteri kesayangannya itu bahawasanya pohon semalu itu amat berkait rapat dengan wanita. Fatimah terkejut. Rasulullah menyambung kata-katanya lagi. Para wanita hendaklah mengambil pengajaran daripada pohon semalu ini dari 4 aspek.

Pertama, pohon semalu akan kuncup apabila disentuh. Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu (pada tempatnya).

Kedua, semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya. Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim.

Ketiga, semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Allah Rabbul Alamin.

Dan akhir sekali, semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. Oleh itu, para wanita sekalian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja.

Ambillah pengajaran dari semalu walau pun ia hanya sepohon tumbuhan yang kecil.







Selasa, 14 Februari 2012

my right! my choice! my life!....



Hijab is my beauty....
It is who i am!!
And i wear it...
To please
My God




Listen!!!
I dress to please my
CREATOR
you can choose to please
HIS creation...!!!!!

assalamualaikum....

 

Isnin, 13 Februari 2012

setiap saat hari kasih sayang

.....بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم 


SAY NO TO VALENTINE DAY!!!!!!!

"VALENTINE"adalah nma seorang PENDETA..namanya Pedro St. Valantino...14 Februari 1492 adalah hari kejatuhan Kerajaan Islam Sepanyol..PENDETA ini mengumumkan hari tersebut sebagai hari 'kasih sayang' kerana pada hari itu ISLAM hancur!!!!!!Tumbangnya Kerajaan Islam Sepanyol dirayakan sebagai hari Valentine..Jadi mengapa kita ingin menyambut Hari Valentine ini pada hari itu adalah hari jatuhnya ISLAM di Sepanyol?????

ingat!!!SETIAP HARI ADALAH HARI BERKASIH SAYANG....

Dalam ISLAM ,setiap hari harus mengamalkan kasih sayang....
Kerana ISLAM adalah agama kasih (rahmah)..
Dan kita harus mengamalkan ISLAM dalam kehidupan seharian kita...
Jadi setiap bagi kita adalah KASIH....

Allah berfirman kepada Rasulullah s.a.w
"Dan tidaklah Aku utuskan Engkau kecuali menjadi kasih sayang bagi seluruh alam"

Rasulullah juga menjelaskan
"Barangsiapa tidak mengasihi dan menyayangi manusia maka dia tidak dikasihi dan tidak disayangi Allah.."(H.R Bukhari)..

Tetapi dalam ISLAM kasih sayang diatur oleh ALLAH,terutama dalm percintaan lelaki dan perempuan....
Allah mengajarkan melalui Rasulullah dengan nikah...
"Dan diantara tanda-tanda (kekuasaan) Nya,adalah Aku ciptakan bagi kamu berpasang-pasangan agar kamu cenderung kepadanya.Dan dijadikan rasa kasih dan sayang.Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.."(QS Ar-Ruum:21)

Jadi janganlah sahabat smua bervalentine day
"(Barangsiapa menyerupai sesuatu kaum maka dia bahagian dari golongan tersebut..)"Al Hadis...



Percuma kita menyebarkan cinta dan kasih...
Tetapi tidak mendapatkan cinta dan kasih Allah....
Agar kita juga mendapatkan cinta Allah,kita harus mengikuti Rasulullah...

Renung2kanlah ....
Laila harap semua dapat menjadikan info di atas sebagai panduan agar kita sntiasa brada di bawah naungan rahnat-Nya,InsyaAllah ...
Semoga kita semua sntiasa dirahmati Allah...Amin......
Assalamualaikum...

KISAH CINTA BUAH EPAL...lalalaaala

.....بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم 




 *mybe rmai yg da bca kisah ny....walaubagaimanapun,laila tetap nk share...sbab story ni so sweet,hehe....so,hrap korg smua bca ye.....renung2knlah...

Suatu ketika, hiduplah sebatang pohon epal besar dan kanak-kanak lelaki yang suka bermain-main di bawah pohon epal itu setiap hari.

Kanak-kanak itu suka memanjatnya hingga ke pucuk pohon, memakan buahnya, tidur dibawah keteduhan rendang daun-daunnya.

Kanak-kanak lelaki itu sangat sayangkan pohon epal itu.

Demikian juga pohon epal sangat sayang kepada kanak-kanak kecil itu.

Waktu terus berlalu.

Kanak-kanak lelaki itu kini telah dewasa dan tidak lagi bermain-main dengan pohon epal itu setiap hari, seperti kebiasaannya.

Suatu hari dia mendatangi pohon epal itu.

Wajahnya nampak sedih.

“Mari ke sini bermain-main lagi denganku” kata pohon epal itu.

“Aku bukan anak kecil yang bermain-main dengan pohon lagi” jawab kanak-kanak lelaki itu.

“Aku ingin sekali memiliki mainan, tetapi aku tiada wang untuk membelinya.”

Pohon epal itu menyahut, “Erm, maaf aku pun tiada wang.. Tetapi kamu boleh mengambil semua buahku dan menjualnya. Kamu boleh mendapatkan wang untuk membeli mainan idamanmu” . Kanak-kanak lelaki itu sangat gembira. Dia memetik semua buah epal yang ada di pohon dan pergi dengan penuh suka cita.

Namun, setelah itu kanak-kanak lelaki itu tak pernah datang lagi. Pohon epal itu kembali sedih.

Suatu hari kanak-kanak lelaki itu datang lagi.

Pohon epal sangat gembira melihatnya datang.

“Mari bermain-main denganku lagi” kata pohon epal.

“Aku tiada waktu” jawab kanak-kanak lelaki itu.

“Aku harus bekerja untuk keluargaku. Kami memerlukan rumah untuk tempat tinggal. Mahukah kau menolongku?”

“Maaf aku pun tidak memiliki rumah. Tetapi kamu boleh menebang semua dahan rantingku untuk membina rumahmu” kata pohon epal itu.

Kemudian anak lelaki itu menebang semua dahan dan ranting pohon epal itu dan pergi dengan gembira.

Pohon epal itu juga merasa bahagia melihat anak lelaki itu gembira. Tetapi anak lelaki itu tak pernah kembali lagi.

Pohon epal itu sekali lagi merasa kesepian dan sedih.

Pada suatu musim panas, anak lelaki itu datang lagi.

Pohon epal merasa sangat gembira menyambutnya.

“Jom bermain-main lagi denganku” kata pohon epal.

“Aku sedih” kata anak lelaki itu.

“Aku sudah tua dan ingin hidup tenang. Aku ingin pergi bersiar-siar dan berlayar. Mahukah kamu memberikan aku sebuah kapal?”

“Maaf aku tidak mempunyai kapal, tetapi kamu boleh memotong batang tubuhku dan menggunakannya untuk membuat kapal yang kau mahu. Pergilah berlayar dan bersenang-senanglah “

Kemudian, anak lelaki itu memotong batang pohon epal itu dan membuat kapal yang diidamkannya.

Dia pun pergi berlayar dan tidak pernah lagi datang menemui pohon epal itu.

Akhirnya, anak lelaki itu kembali setelah bertahun-tahun kemudian.

“Maaf anakku” kata pohon epal itu.

“Aku sudah tidak memiliki buah epal lagi untukmu.”

“Tak apa. Aku pun sudah tidak memiliki gigi untuk mengigit buah epalmu” jawab anak lelaki itu.

“Aku juga tidak memiliki batang dan dahan yang boleh kau panjat” kata pohon epal.

“Sekarang, aku sudah terlalu tua untuk itu semua” jawab anak lelaki itu.

“Aku benar-benar tidak memiliki apa-apa lagi yang dapat aku berikan padamu. Yang tinggal hanyalah akar-akarku yang sudah tua dan sekerat ini” kata pohon epal itu sambil menitikkan air mata.

“Aku tidak memerlukan apa-apa lagi sekarang” kata anak lelaki itu.

“Aku hanya memerlukan tempat untuk berehat. Aku sangat penat setelah sekian lama meninggalkanmu”

“Oooh, bagus sekali. Tahukah kamu, akar-akar pohon tua adalah tempat terbaik untuk berbaring dan beristirehat. Mari, marilah berbaring di pelukan akar-akarku dan berehatlah dengan tenang.”

Anak lelaki itu berbaring di pelukan akar-akar pohon.

Pohon epal itu sangat gembira dan tersenyum sambil menitiskan air matanya.

Apa yang dapat kita ambil dari cerita tersebut adalah ini adalah tentang cerita kita semua

Pohon epal itu adalah ibu bapa kita.

Ketika kita muda, kita senang bermain-main dengan ayah dan ibu kita.

Ketika kita semakin besar, kita meninggalkan mereka (seperti sekolah yang jauh dan universiti), dan hanya datang ketika kita memerlukan sesuatu atau dalam kesulitan.

Tidak peduli apa-apa pun, ibubapa kita akan selalu ada untuk memberikan apa yang dapat mereka berikan untuk membuat kita bahagia.

Kita mungkin berfikir bahawa anak lelaki itu telah bertindak sangat kasar terhadap pohon itu,

Tetapi kadangkala tanpa kita sedari begitulah sikap kita terhadap orang tua kita.

Orang inilah yang setiap hari bekerja keras untuk kesejahteraan kita, anak-anaknya.

Orang inilah, rela melakukan apa sahaja asal perut kita kenyang dan pendidikan kita lancar.

Sekarang, lihatlah ayah dan ibu anda ketika sedang tidur. Bagaimana jika saat kita jauh tidak disampingnya, kita tak dapat lagi melihatnya kerana mereka sudah tidur untuk selamanya.

Rasakanlah getaran cinta yang mengalir deras ketika mengingat

Betapa banyaknya pengorbanan yang telah dilakukan mereka ini untuk kebahagiaan anda.

Cintailah mereka kita, dengan sebenar-benarnya cinta

Ucapkan pada ibubapa kita sekarang, betapa kita mencintainya; dan berterima kasih atas seluruh hidup yang telah dan akan diberikannya pada kita.

Bayangkanlah apa yang akan terjadi jika esok hari mereka “orang-orang dikasihi itu” tidak lagi membuka matanya, selamanya..

"..Aduhai ayah, ibu… terima kasih engkaulah pelita dalam hatiku..
Ya Allah Ya Ghaffar
Tak kuasa lagi aku merangkai kata ini…
Dan hanya permohonan dari lubuk hatiku yang penuh noda dan dosa dengan rahmatMu yang meliputi segala sesuatu Kasihanilah aku dan kedua orang tuaku…
Demi RahmatMu yang mendahului murkaMu, daku bermohon, ampunilah dosa kedua orang tuaku
Duhai Zat yang selalu mendengarkan jeritan inilah daku yang merendahkan diri dihadapanMu.
Amin..

Khamis, 9 Februari 2012

*sayang abah*

.....بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم 


p/s:sambil2 tu,cuba shabt2 hayati lagu ni...



Biasanya, bagi seorang anak perempuan yang sudah dewasa, yang sedang bekerja diperantauan, yang ikut suaminya merantau di luar kota atau luar negeri,yang sedang bersekolah atau kuliah jauh dari kedua orang tuanya...Akan sering merasa rindu sekali dengan ibunya..Lalu bagaimana dengan AYAH?

Mungkin kerana ibu lebih sering menelefon untuk menanyakan keadaanmu setiap hari, tapi tahukah kamu, jika ternyata ayah-lah yang mengingatkan ibu untuk menelefonmu?

Mungkin dulu sewaktu kamu kecil, ibu-lah yang lebih sering mengajakmu bercerita atau berdongeng, tapi tahukah kamu, bahwa sekembalinya ayah dr bekerja dan dengan wajah lelah ayah selalu menanyakan pada ibu tentang khabarmu dan apa yang kau lakukan seharian?

Pada saat dirimu masih seorang anak perempuan kecil.Ayah biasanya mengajari putri kecilnya naik basikal .Dan setelah ayah mengganggapmu sudah boleh menunggangnya, ayah akan melepaskan roda bantu di basikalmu .Kemudian Ibu bilang : "Jangan dulu ayahnya, jangan ditanggalkan dulu roda bantunya", itu kerana ibu takut puteri manisnya akan terjatuh lalu terluka....

Tapi sedarkah dikau?Bahwa ayah dengan yakin akan membiarkanmu, menatapmu, dan menjagamu mengayuh basikal dengan seksama kerana dia tahu puteri kecilnya PASTI mampu melakukannya.

Pada saat kamu menangis merengek meminta alat permainan yang baru, ibu menatapmu hiba.Tetapi ayah akan mengatakan dengan tegas : "Boleh, kita beli nanti, tapi tidak sekarang" Tahukah kamu, ayah melakukan itu kerana ayah tidak ingin kamu menjadi anak yang manja dengan semua tuntutan yang selalu dapat dipenuhi.

Saat kamu ditimpa sakit , ayah lah yang terlalu khawatir sampai kekadang sedikit membentak dengan berkata : "Sudah di beritahu! kamu jangan minum air sejuk!".Berbeza dengan ibu yang memperhatikan dan menasihatimu dengan lembut.Ketahuilah, saat itu ayah benar-benar mengkhuatirkan keadaanmu..

Ketika kamu sudah beranjak muda remaja..Kamu mulai menuntut pada ayah untuk mendapat keizinan keluar malam, dan ayah bersikap tegas dan mengatakan: "Tidak boleh!".Tahukah kamu, bahwa ayah melakukan itu untuk menjagamu?Kerana bagi ayah, kamu adalah sesuatu yang sangat - sangat luar biasa berharga..Setelah itu kamu marah pada ayah, dan masuk ke kamar sambil membanting pintu...

Dan yang datang mengetok pintu dan memujukmu agar tidak marah adalah ayah.Tahukah kamu,bahwa saat itu ayah memejamkan matanya dan menahan gejolak dalam batinnya, Bahwa ayah sangat ingin mengikuti keinginanmu, Tapi lagi-lagi dia HARUS menjagamu?

Ketika saat seorang teman lelaki mulai sering menelefonmu, atau bahkan datang ke rumah untuk menemuimu,ayah akan memasang wajah paling cool sedunia.... :') ayah sesekali menguping atau mengintip saat kamu sedang berbuall berdua di ruang tamu..Sedarkah kamu, kalau hati ayah merasa cemburu?

Saat kamu mulai lebih dipercaya, dan ayah melonggarkan sedikit peraturan untuk keluar rumah untukmu, kamu akan memaksa untuk melanggar jam malamnya.Maka yang dilakukan ayah adalah duduk di ruang tamu, dan menunggumu pulang dengan hati yang sangat khuatirdan bimbang.Dan setelah perasaan khuatir itu berlarut - larut.Ketika melihat puteri kecilnya pulang larut malam hati ayah akan mengeras dan memarahimu..Sedarkah kamu, bahwa ini kerana hal yang di sangat ditakuti ayah akan segera datang? "Bahwa puteri kecilnya akan segera pergi meninggalkannya"

Setelah lulus SPM, Ayah akan sedikit memaksamu untuk menjadi seorang Doktor atau Engineer. Ketahuilah, bahwa seluruh paksaan yang dilakukan ayah itu semata - mata hanya karena memikirkan masa depanmu nanti.Tapi ayah tetap tersenyum dan menyokongmu saat pilihanmu tidak sesuai dengan keinginan ayah.

Ketika kamu menjadi gadis dewasa.Dan kamu harus pergi kuliah dikota lain.ayah harus melepaskanmu di bandar.Tahukah kamu bahwa badan ayah terasa kaku untuk memelukmu? Ayah hanya tersenyum sambil memberi nasihat ini - itu, dan menyuruhmu untuk berhati-hati.Padahal ayah ingin sekali menangis seperti ibu dan memelukmu erat-erat.Yang ayah lakukan hanya menghapus sedikit air mata di sudut matanya, dan menepuk pundakmu berkata "Jaga dirimu baik-baik ya sayang".Ayah melakukan itu semua agar kamu KUAT....kuat untuk pergi dan menjadi dewasa.

Disaat kamu kesempitan wang untuk membiayai perbelanjaan semester dan kehidupanmu, orang pertama yang mengerutkan kening adalah ayah. Ayah pasti berusaha keras mencari jalan agar anaknya boleh merasa sama dengan teman-temannya yang lain.Ketika permintaanmu bukan lagi sekadar meminta alat mainan yang baru, dan ayah tahu ia tidak mampu memberikan apa yang kamu inginkan...

Kata-kata yang keluar dari mulut Ayah adalah : "Tidak.... Tidak boleh!" Padahal dalam batin Ayah, Ia sangat ingin mengatakan "Iya sayang, nanti ayah belikan untukmu".Tahukah kamu bahwa pada saat itu Ayah merasa gagal membuat anaknya tersenyum?

Saatnya kamu berjaya sebagai seorang sarjana. Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan memberi tepuk tangan untukmu.Ayah akan tersenyum dengan bangga dan puas melihat "puteri kecilnya yang tidak manja berhasil tumbuh dewasa, dan telah menjadi seseorang" Sampai saat seorang teman Lelakimu datang ke rumah dan meminta izin pada ayah untuk mengambilmu darinya.Papa akan sangat berhati-hati memberikan izin..Kerana Ayah tahu.....Bahwa lelaki itulah yang akan menggantikan posisinya nanti.

Dan akhirnya....

Saat ayah melihatmu duduk di kerusi pelaminan bersama seseorang Lelaki yang di anggapnya mampu menggantikannya, Ayah pun tersenyum bahagia..Apakah kamu mengetahui, di hari yang bahagia itu ayah pergi kebelakang pentas pelaminan sebentar, dan menangis? Ayah menangis karena ayah sangat berbahagia, kemudian ayah berdoa....Dalam lirih doanya kepada Tuhan, Ayah berkata: "Ya Allah tugasku telah selesai dengan baik....Puteri kecilku yang lucu dan kucintai telah menjadi wanita solehah yang cantik....Bahagiakanlah dia bersama suaminya...rahmatilah kehidupan mereka Ya Allah"

Setelah itu Ayah hanya mampu menunggu kedatanganmu bersama cucu-cucunya yang sesekali datang untuk menjenguk...Dengan rambut yang telah dan semakin memutih....Dan badan serta lengan yang tak lagi kuat untuk menjagamu dari bahaya....Ayah telah menyelesaikan tugasnya....Papa, Ayah, Bapak, atau Abah kita...Adalah sosok yang harus selalu terlihat kuat...Bahkan ketika dia tidak kuat untuk tidak menangis...Dia harus terlihat tegas bahkan saat dia ingin memanjakanmu.Dan dia adalah yang orang pertama yang selalu yakin bahwa "KAMU MAMPU" dalam segala hal..

Selasa, 7 Februari 2012

ketika kita mengeluh...

.....بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم 




KETIKA KITA MENGELUH:"ah,tak mungkin kut......."
ALLAH MENJAWAB:"Jika aku mengkehendaki,cukup ku berkata JADI...maka JADIlah...."
(QS 36:82)

KETIKA KITA MENGELUH:"Beratnya dugaan ini,tak sanggup aku..."
ALLAH MENJAWAB:"Aku tidak membebani seseorang,melainkan sesuai dengan kesanggupannya....(QS 2:286)

KETIKA KITA MENGELUH:"..serabutnya..."
ALLAH MENJAWAB:"Hanya dengan mengingatKU,hati akan menjadi tenang..."
(QS 13:28)

KETIKA KITA MENGELUH:"aku sedih sangat....."
ALLAH MENJAWAB:"La tahzan,Innallaha Ma'ana...Janganlah kamu berdukacita,sesungguhnya ALLAH bersama dengan kita...
(QS 9:40)

sabar itu indah..

.....بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم 


assalamualaikum...
ary ni laila tringin nk shre dgan korng tentang sabar..memng pyah nk didik hati spaya sntiasa brsabar xkre la dlam situasi ap pn...tp hakiktnya sabar itu memng indah...bla Allah datngkan ujian..ianya bukanlah sbagai stu bebanan tp yakinlah bhawa Allah telah tetapkan yg trbaik buat kta...kta harus brsabar dn brtahan sbab mngkin ad hkmah di sebalik ujian...hkmah yg sngat indah...bla ujian dtng menmpa dri kta..hdapinya tanpa kecewa,tnpa ptus harapn....usah terlalu brsedih krana kta perlu ingt yang Allah tdak akan skali-kali mnzalimi hmba-Nya....dn Allah dah jnjikan yang setiap kesabaran ada gnjaran...




*renungan bt semua
anggaplah segla ujian dlam hdup ni umpama peperksaan di zaman sekolah..setelah diajar,kta diuji dengn peperksaan,kta menggunakn apa yg dipelajari dan kekuatan mnda untk mnjwab soalan itu....begitu jgak dengn masalah hdup,setelah sekian lma mnjlani khidupan di dnia iniapa yg diuji kta cba untk selesaikn dengan segala pelajaran dn pengalaman...tak mengapa kta gagal,yng pntng kta tak brputus asa...kta perlu mnjalaninya dengan sfat sabar kerana SABAR ITU INDAH...





pesan laila,kta semua harus tetap sbar dan memndang segalanya baik walaupun sebenarnya hati kta sedng merana kerana Allah sentiasa berada disisi kta semua...tdak pernah sedetik pun Allah tnggalkn kta keseorangan dn ingat sebaik-baik pertolongan adalah pertolongan dari-Nya....Subhanallah

Sabtu, 4 Februari 2012

salam maulidur rasul...

.....بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم 
إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya berselawat (memuji dan berdoa) ke atas nabi (MUHAMMAD S.A.W) wahai orang-orang beriman berselawatlah kamu ke atasnya seta ucapkanlah salam dengan penghormatan...

(surah al-ahzab-56)

Dalam Islam selepas maghrib dikira hri esoknya,iaitu 12 Rabiulawal  yg merupakan trikh keramat dmana Rasulullah dilahrkan...Oleh itu,laila nk shre dgn korng smethng yg laila rse bley djadikn renungan...smoga trkesan dhati korng smua,insyaallah...




 UMMATKU!!UMMATKU!!UMMATKU!!
BEGITULAH SAAT-SAAT AKHIR MANUSIA AGUNG,
JIWANYA DIPENUHI RASA KASIH PADA UMMATNYA.....
SETIAP DETIK HAYATNYA ADALAH UNTUK UMMATNYA,
SETIAP KEPAYAHANNYA ADALAH UNTUK KESELAMATAN UMMATNYA....
SETIAP JERIH PERIT KEHIDUPANNYA ADALAH UNTUK CAHAYA KEIMANAN INI,
AGAR TERUS TERSEBAR MENYINARI HIDUP UMMATNYA,...
SEJARAHNYA ADALAH SEJARAH PETUNJUK DAN KASIH SAYANG,
KASIH SAYANG YANG TIADA UKURANNYA....
UNTUK KITA UMMATNYA.....





sekian sja dri laila...
akhir kta laila SALAM MAULIDUR RASUL dri laila bt korng smua....
assalamualaikum....:)

Khamis, 2 Februari 2012

cerita hati...

hari ni,laila nk story,mlam feelng skit..so kpada korng yg laila syang sngat-sangt,klau u all nk dngar or bc...slakn,klau xnk trpulang ok..korng pernah dngar ayt ni??...'kawan ketawa senang dcari,kawan susah sukar sekali..'ermmm...bg laila,memg btul...susah kta nk cri kwan yg btul2 kawan..mean bkn tme snang je ad dgn kta..tp kwan yg xpernh nk ambl kesmpatan ats kebaikan or kesenangn kwannya...wah,bunyi cm rumit kan??tp xde la sebenarnya,klau kta btul2 ikhlas brkawan..insyaallah,smuanya akn trpelihara...trpelihara dri hasad dengki...xde la kes 'kawan makan kawan...',.an3???lgi menyedihkan klau kwan kta jst nk kwan dgn kta tme dy susah,borng or bla3.... then tme senang,happy stop!oh,so sad...statemnt ni bkn la nk kta yg kta sbagai kwan kna brkira...bt cba korang renung2kn...adil x???xkn....so,psan laila slagi kta bleh happykan kwan kta...kta truskan..bnda baik....berkwan bkn bnda yg membebankan,tp smethng yg sngt indah,,..pengalamn laila 5tahun tnggl kt hstel,mengajr laila yg kwan amt3 pntng!!ingt,pntng!!!!mcm2 hal...yg xbest pn kenangn yg best lgi la...so skrang laila rndu sngat3 kt dyorng...sngat3....huhu,klau la laila brkesmpatan jmpa dgn dyorang,bestnya!!msti bnyk story...yg snyap pn bleh jd bisng...klau befday xpyah kte la..rse cm pteri rja,.ad2 je yg dyorng plan,uhh,,.trsangt la rndu.....study skali,mkan skali,tdo bwah stu bmbung,happy skali,susah lgi la...mcm stu fmily,sngt la indah.....mybe ad yg kte,eh xmain la feelng2 ni...kwan je pn,rilek la....btul x???bt korng kna ingt...jgn ambl mdah je...prsahabatn stu bnda yg sngat mulia,so jgalah persahabatn yg korng bna...walaupn mngkn ad di antra sahabat kta yg Allah lbih menyayanginya,insyaAllah..sahabat smpai syurga.........ingt xsmstinya komtmen kta sbagai seorng sahabt trhnti mcm tu je,mcm2 kte bleh bt....untung bg ssiapa yg sntiasa pegang "berkawan biar beribu,berkasih biar stu"...sngt mendlam mksdnya,...korng renung2kn ye...

khas bt smua shabat laila,xkra dmna jua anda brada,..lagu ni laila tjukn khas bt korng,xkra la jauh ke dkat ke...kta tetp kawan!!so,jrak xmemisahkan..laila syang korng smua....!!




be happy.....

keep smiling ok!!!!!!!

Rabu, 1 Februari 2012

just for fun...

haha,ary ni laila nk shre dgn korang...td borng pnya psal,laila pn brfacebookng la....haha,ad ke?hntam je...smbl wlkng2,usha status orng...laila jmpa la,stu application ny..'mcm best je.. (brmonolog).hehe,so i tried...nk tgok???


tu je la laila nk shre,jgn mrah ye...sekadar ske2,xde idea nk post ap...,so kpd spe2 yg brmnat...pstikan lulus smua di ats tp xsemudah tu,hehe...grau je..ok,smpai sni...assalamualaikum

Selasa, 31 Januari 2012

s.a.h.a.b.a.t


hari ni,laila xtw nk post ap...so,laila sje nk shre smethng..lbh kurng puisi la,tp xde la sehebt puisi a.smad said an??hebat sngt tu,kui3...skadar renungan bt korang smua,follower laila...yg laila syg sngt3....hehe,bc tw...trpulng la nk feel lbih ke...lgi trkesan kt hti u all..ok,assalamualaikum

alam persekolahan ini
menemukan persahabatan antara kita
akrab bagai aur dengan tebing
setia ombak dengan pantai 
bercahaya bulan dipagari bintang
teguh jerjak besi diikat batu
walaupun sesekali ada luka menggigit hati
apabila tersilap kata atau tersalah bahasa
dalam ucap bicara dan tutur kata seloka
namun tak pernah berpanjangan sengketa
justeru luka kesilapan
daripada parah keterlanjuran
segera dijahit benang kemaafan
dengan jarum peniti kesedaran.....



cerita sedih *jubah buat ibu....*


sedih sangat cerita ni..touchng abs..hrap-hrap kta bukan dri golongan anak-anak yang derhaka...bacalah,tp hrap mklum cerita ni bukan laila yang tulis...laila jmpa dlam blog seorang hmba Allah ni,dan laila tergerak hati nk share dgan korng smua supaya sma-sma dpat mengambil iktibar dan jadikan ia sebagai pengajaran bukan sekadar renungan.....so,bacalah ye...
Untukmu Ibu

“Apa nak jadi dengan kau ni Along? Bergaduh! Bergaduh! Bergaduh!

Kenapa kau degil sangat ni? Tak boleh ke kau buat sesuatu yang baik,

yang tak menyusahkan aku?”, marah ibu. Along hanya membungkam. Tidak

menjawab sepatah apapun. “Kau tu dah besar Along. Masuk kali ni dah

dua kali kau ulang ambil SPM, tapi kau asyik buat hal di sekolah. Cuba

la kau ikut macam Angah dengan Alang tu. Kenapa kau susah sangat nak

dengar nasihat orang hah?”, leter ibu lagi.

Suaranya kali ini sedikit sebak bercampur marah. Along terus

membatukan diri. Tiada sepatah kata pun yang keluar dari mulutnya.

Seketika dia melihat si ibu berlalu pergi dan kembali semula dengan

rotan di tangannya. Kali ini darah Along mula menderau. Dia berdoa

dalam hati agar ibu tidak memukulnya lagi seperti selalu. “Sekarang

kau cakap, kenapa kau bergaduh tadi? Kenapa kau pukul anak pengetua

tu? Cakap Along, cakap!” Jerkah ibu. Along semakin berdebar-debar

namun dia tidak dapat berkata-kata. Suaranya bagai tersekat di

kerongkong. Malah, dia juga tidak tahu bagaimana hendak menceritakan

hal sebenar. Si ibu semakin bengang. “ Jadi betul la kau yang mulakan

pergaduhan ye!? Nanti kau, suka sangat cari penyakitkan, sekarang nah,

rasakan!” Si ibu merotan Along berkali-kali dan berkali-kali jugaklah

Along menjerit kesakitan.

“Sakit bu…sakit….maafkan Along bu, Along janji tak buat lagi….Bu,

jangan pukul bu…sakit bu…” Along meraung meminta belas si ibu agar

tidak merotannya lagi. “Tau sakit ye, kau bergaduh kat sekolah tak

rasa sakit?” Balas ibu lagi. Kali ini semakin kuat pukulan si ibu

menyirat tubuh Along yang kurus itu. “Bu…ampunkan Along bu…bukan Along

yang mulakan…bukan Along….bu, sakit bu..!!”, rayu Along dengan suara

yang tersekat-sekat menahan pedih. Along memaut kaki si ibu.

Berkali-kali dia memohon maaf daripada ibunya namun siratan rotan

tetap mengenai tubuhnya. Along hanya mampu berdoa. Dia tidak berdaya

lagi menahan tangisnya. Tangis bukan kerana sakitnya dirotan, tapi

kerana memikirkan tidak jemukah si ibu merotannya setiap hari. Setelah

hatinya puas, si ibu mula berhenti merotan Along. Tangan Along yang

masih memaut kakinya itu di tepis kasar. Along menatap mata ibu. Ada

manik-manik kaca yang bersinar di kelopak mata si ibu. Along

memandang dengan sayu. Hatinya sedih kerana telah membuatkan ibunya

menangis lagi kerananya.

Malam itu, Along berjaga sepanjang malam.. Entah mengapa matanya tidak

dapat dilelapkan. Dia asyik teringatkan peristiwa dirotan ibu petang

tadi. Begitulah yang berlaku apabila ibu marahkannya. Tapi kali ini

marah ibu sangat memuncak. Mungkin kerana dia menumbuk anak pengetua

sewaktu di sekolah tadi menyebabkan pengetua hilang sabar dan

memanggil ibunya ke sekolah untuk membuat aduan kesekian kalinya.

Sewaktu di bilik pengetua, Along sempat menjeling ibu di sebelah..

Namun, dia tidak diberi kesempatan untuk bersuara. Malah, semua

kesalahan itu di dilemparkan kepadanya seorang. Si Malik anak pengetua

itu bebas seolah-olah sedikit pun tidak bersalah dalam hal ini. Along

mengesat sisa-sisa air mata yang masih bertakung di kelopak matanya.

Dia berlalu ke meja tulis mencapai minyak sapu lalu disapukan pada

bekas luka yang berbirat di tubuhnya dek rotanan ibu tadi.

Perlahan-lahan dia menyapu ubat namun masih tetap terasa pedihnya.

Walaupun sudah biasa dirotan,

namun tidak seteruk kali ini. Along merebahkan badannya. Dia cuba

memejamkan mata namun masih tidak mahu lelap. Seketika wajah ibu

menjelma diruang ingatannya. Wajah ibu suatu ketika dahulu sangat

mendamaikan pada pandangan matanya. Tetapi, sejak dia gagal dalam SPM,

kedamaian itu semakin pudar dan hanya kelihatan biasa dan kebencian di

wajah tua itu. Apa yang dibuat serba tidak kena pada mata ibu. Along

sedar, dia telah mengecewakan hati ibu dahulu kerana mendapat

keputusan yang corot dalam SPM. Tetapi Along tidak pernah ambil hati

dengan sikap ibu walau adakalanya kata-kata orang tua itu menyakiti

hatinya. Along sayang pada ibu. Dialah satu-satunya ibu yang Along ada

walaupun kasih ibu tidak semekar dahulu lagi. Along mahu meminta maaf.

Dia tidak mahu menjadi anak derhaka. Fikirannya terlalu cacamarba, dan

perasaannya pula semakin resah gelisah. Akhirnya, dalam kelelahan

melayani perasaan, Along terlelap juga.

Seminggu selepas peristiwa itu, si ibu masih tidak mahu bercakap

dengannya. Jika ditanya, hanya sepatah dijawab ibu. Itupun acuh tidak

acuh sahaja. Pulang dari sekolah, Along terus menuju ke dapur. Dia

mencangak mencari ibu kalau-kalau orang kesayangannya itu ada di situ.

Along tersenyum memandang ibu yang terbongkok-bongkok mengambil sudu

di bawah para dan kemudian mencacap makanan yang sedang dimasak itu.

Dia nekad mahu menolong. Mudah-mudahan usahanya kali ini berjaya

mengambil hati ibu. Namun, belum sempat dia melangkah ke dapur, adik

perempuannya yang baru pulang daripada mengaji terus meluru ke arah

ibu. Along terperanjat dan cuba berselindung di sebalik pintu sambil

memerhatikan mereka.

“ Ibu..ibu masak apa ni? Banyaknya lauk, ibu nak buat kenduri ye!?”

Tanya Atih kehairanan. Dia tidak pernah melihat ibunya memasak makanan

yang pelbagai jenis seperti itu. Semuanya enak-enak belaka. Si ibu

yang lincah menghiris sayur hanya tersenyum melihat keletah anak

bongsunya itu. Sementara Along disebalik pintu terus memerhatikan

mereka sambil memasang telinganya. “Ibu, Atih nak rasa ayam ni satu

boleh?” “ Eh jangan, nanti dulu… Ibu tau Atih lapar, tapi tunggulah

Kak Ngah dengan Alang balik dulu. Nanti kita makan sekali. Pergi naik

atas mandi dan tukar baju dulu ye!”, si ibu bersuara lembut. Along

menarik nafas panjang dan melepaskannya perlahan. ‘anak-anak

kesayangan ibu nak balik rupanya…’ bisik hati kecil Along. “Kak Ngah

dengan Alang nak balik ke ibu?”, soalnya lagi masih belum berganjak

dari dapur. Si ibu mengangguk sambil tersenyum. Di wajahnya jelas

menampakkan kebahagiaan. “Oooo patutlah ibu masak lauk

banyak-banyak. Mmm bu, tapi Atih pelik la. Kenapa bila Along balik,

ibu tak masak macam ni pun?”. Along terkejut mendengar soalan Atih.

Namun dia ingin sekali tahu apa jawapan dari ibunya. “Along kan

hari-hari balik rumah? Kak Ngah dengan Alang lain, diorang kan duduk

asrama, balik pun sebulan sekali ja!”, terang si ibu. “Tapi, ibu tak

penah masak lauk macam ni dekat Along pun..”, soal Atih lagi. Dahinya

sedikit berkerut dek kehairanan. Along mula terasa sebak. Dia mengakui

kebenaran kata-kata adiknya itu namun dia tidak mahu ada perasaan

dendam atau marah walau secalit pun pada ibu yang sangat disayanginya.

“Dah tu, pergi mandi cepat. Kejap lagi kita pergi ambil Kak Ngah

dengan Alang dekat stesen bas.” , arah ibu. Dia tidak mahu Atih

mengganggu kerja-kerjanya di dapur dengan menyoal yang bukan-bukan.

Malah ibu juga tidak senang jika Atih terus bercakap tentang Along.

Pada ibu, Along anak yang derhaka yang selalu menyakiti hatinya. Apa

yang dikata tidak pernah didengarnya. Selalu pula membuat hal di

sekolah mahupun di rumah. Disebabkan itulah ibu semakin hilang

perhatian pada Along dek kerana marah dan kecewanya.

Selepas ibu dan Atih keluar, Along juga turut keluar. Dia menuju ke

Pusat Bandar sambil jalan-jalan buat menghilangkan tekanannya. Tiba di

satu kedai, kakinya tiba-tiba berhenti melangkah. Matanya terpaku pada

sepasang jubah putih berbunga ungu yang di lengkapi dengan tudung

bermanik. ‘Cantiknya, kalau ibu pakai mesti lawa ni….’ Dia bermonolog

sendiri. Along melangkah masuk ke dalam kedai itu. Sedang dia

membelek-belek jubah itu, bahunya tiba-tiba disentuh seseorang. Dia

segera menoleh. Rupa-rupanya itu Fariz, sahabatnya. “La…kau ke, apa

kau buat kat sini?”, tanya Along ingin tahu sambil bersalaman dengan

Fariz. “Aku tolong jaga butik kakak aku. Kau pulak buat apa kat

sini?”, soalnya pula. “Aku tak de buat apa-apa, cuma nak tengok-tengok

baju ni. Aku ingat nak kasi mak aku!”, jelas Along jujur. “waa…bagus

la kau ni Azam. Kalau kau nak beli aku bagi less 50%. Macammana?”

Terlopong mulut Along mendengar tawaran Fariz itu. “Betul

ke ni Riz? Nanti marah kakak kau!”, Along meminta kepastian. “Untuk

kawan baik aku, kakak aku mesti bagi punya!”, balas Fariz

meyakinkannya. “Tapi aku kena beli minggu depan la. Aku tak cukup duit

sekarang ni.” Cerita Along agak keseganan. Fariz hanya menepuk mahunya

sambil tersenyum. “Kau ambik dulu, lepas tu kau bayar sikit-sikit.”

Kata Fariz . Along hanya menggelengkan kepala tanda tidak setuju. Dia

tidak mahu berhutang begitu. Jika ibunya tahu, mesti dia dimarahi

silap-silap dipukul lagi. “Dekat kau ada berapa ringgit sekarang ni?”,

soal Fariz yang benar-benar ingin membantu sahabatnya itu. Along

menyeluk saku seluarnya dan mengeluarkan dompet berwarna hitam yang

semakin lusuh itu. “Tak sampai sepuluh ringgit pun Riz, tak pe lah,

aku datang beli minggu depan. Kau jangan jual dulu baju ni tau!”,

pesan Along bersungguh-sungguh. Fariz hanya mengangguk senyum.

Hari semakin lewat. Jarum pendek sudah melangkaui nombor tujuh.

Setelah tiba, kelihatan Angah dan Alang sudah berada di dalam rumah.

Mereka sedang rancak berbual dengan ibu di ruang tamu. Dia menoleh ke

arah mereka seketika kemudian menuju ke dapur. Perutnya terasa lapar

sekali kerana sejak pulang dari sekolah petang tadi dia belum makan

lagi. Penutup makanan diselak. Syukur masih ada sisa lauk-pauk yang

ibu masak tadi bersama sepinggan nasi di atas meja. Tanpa berlengah

dia terus makan sambil ditemani Si Tomei, kucing kesayangan arwah

ayahnya. “Baru nak balik waktu ni? Buat hal apa lagi kat luar tu?”,

soalan ibu yang bernada sindir itu tiba-tiba membantutkannya daripada

menghabiskan sisa makanan di dalam pinggan. “Kenapa tak makan kat luar

ja? Tau pulak, bila lapar nak balik rumah!”, leter ibu lagi. Along

hanya diam. Dia terus berusaha mengukir senyum dan membuat muka

selamber seperti tidak ada apa-apa yang berlaku. Tiba-tiba Angah dan

Alang

menghampirinya di meja makan. Mereka berdiri di sisi ibu yang masih

memandang ke arahnya seperti tidak berpuas hati. “Along ni teruk tau.

Suka buat ibu susah hati. Kerana Along, ibu kena marah dengan pengetua

tu.” Marah Angah, adik perempuannya yang sedang belajar di MRSM. Along

mendiamkan diri. Diikutkan hati, mahu saja dia menjawab kata-kata

adiknya itu tetapi melihat kelibat ibu yang masih di situ, dia

mengambil jalan untuk membisu sahaja. “Along! Kalau tak suka belajar,

berhenti je la. Buat je kerja lain yang berfaedah daripada

menghabiskan duit ibu”, sampuk Alang, adik lelakinya yang menuntut di

sekolah berasrama penuh. Kali ini kesabarannya benar-benar tercabar.

Hatinya semakin terluka melihat sikap mereka semua. Dia tahu, pasti

ibu mengadu pada mereka. Along mengangkat mukanya memandang wajah ibu.

Wajah tua si ibu masam mencuka. Along tidak tahan lagi. Dia segera

mencuci tangan dan meluru ke biliknya.

Perasaannya jadi kacau. Fikirannya bercelaru.. Hatinya pula jadi tidak

keruan memikirkan kata-kata mereka. Along sedar, kalau dia menjawab,

pasti ibu akan semakin membencinya. Along nekad, esok pagi-pagi, dia

akan tinggalkan rumah. Dia akan mencari kerja di Bandar. Kebetulan

cuti sekolah selama seminggu bermula esok. Seperti yang dinekadkan,

pagi itu selesai solat subuh, Along terus bersiap-siap dengan membawa

beg sekolah berisi pakaian, Along keluar daripada rumah tanpa ucapan

selamat. Dia sekadar menyelitkan nota buat si ibu menyatakan bahawa

dia mengikuti program sekolah berkhemah di hutan selama seminggu.

Niatnya sekadar mahu mencari ketenangan selama beberapa hari justeru

dia terpaksa berbohong agar ibu tidak bimbang dengan tindakannya itu.

Along menunggang motorsikalnya terus ke Pusat Bandar untuk mencari

pekerjaan. Nasib menyebelahinya, tengah hari itu, dia diterima bekerja

dengan Abang Joe sebagai pembantu di bengkel membaiki motorsikal

dengan

upah lima belas ringgit sehari, dia sudah rasa bersyukur dan gembira.

Gembira kerana tidak lama lagi, dia dapat membeli jubah untuk ibu.

Hari ini hari ke empat Along keluar daripada rumah. Si ibu sedikit

gelisah memikirkan apa yang dilakukan Along di luar. Dia juga berasa

agak rindu dengan Along. Entah mengapa hati keibuannya agak tersentuh

setiap kali terpandang bilik Along. Tetapi kerinduan dan kerisauan itu

terubat apabila melihat gurau senda anak-anaknya yang lain.

Seperti selalu, Along bekerja keras membantu Abang Joe di bengkelnya.

Sikap Abang Joe yang baik dan kelakar itu sedikit sebanyak mengubat

hatinya yang luka. Abang Joe baik. Dia banyak membantu Along antaranya

menumpangkan Along di rumahnya dengan percuma. “Azam, kalau aku tanya

kau jangan marah k!”, soal Abang Joe tiba-tiba sewaktu mereka

menikmati nasi bungkus tengah hari itu. “Macam serius jer bunyinya

Abang Joe?” Along kehairanan. “Sebenarnya, kau lari dari rumah kan ?”

Along tersedak mendengar soalan itu. Nasi yang disuap ke dalam mulut

tersembur keluar. Matanya juga kemerah-merahan menahan sedakan.

Melihat keadaan Along itu, Abang Joe segera menghulurkan air. “Kenapa

lari dari rumah? Bergaduh dengan parents?” Tanya Abang Joe lagi cuba

menduga. Soalan Abang Joe itu benar-benar membuatkan hati Along sebak.

Along mendiamkan diri. Dia terus menyuap nasi ke dalam mulut dan

mengunyah perlahan. Dia cuba menundukkan mukanya cuba menahan

perasaan sedih. “Azam, kau ada cita-cita tak…ataupun impian ker…?”

Abang Joe mengubah topik setelah melihat reaksi Along yang kurang

selesa dengan soalannya tadi. “ Ada ” jawab Along pendek “Kau nak jadi

apa besar nanti? Jurutera? Doktor? Cikgu? Pemain bola? Mekanik macam

aku…atau….” Along menggeleng-gelengka n kepala. “semua tak…Cuma satu

je, saya nak mati dalam pangkuan ibu saya.” Jawab Along disusuli

ketawanya. Abang Joe melemparkan tulang ayam ke arah Along yang tidak

serius menjawab soalannya itu. “ Ala , gurau ja la Abang Joe.

Sebenarnya….saya nak bawa ibu saya ke Mekah dan…saya….saya nak jadi

anak yang soleh!”. Perlahan sahaja suaranya namun masih jelas

didengari telinga Abang Joe. Abang Joe tersenyum mendengar jawapannya.

Dia bersyukur di dalam hati kerana mengenali seorang anak yang begitu

baik. Dia sendiri sudah bertahun-tahun membuka bengkel itu namun belum

pernah ada cita-cita mahu menghantar ibu ke Mekah.

Setelah tamat waktu rehat, mereka menyambung kerja masing-masing.

Tidak seperti selalu, petang itu Along kelihatan banyak berfikir.

Mungkin terkesan dengan soalan Abang Joe sewaktu makan tadi. “Abang

Joe, hari ni, saya nak balik rumah …terima kasih banyak kerana jaga

saya beberapa hari ni”, ucap Along sewaktu selesai menutup pintu

bengkel. Abang Joe yang sedang mencuci tangannya hanya mengangguk.

Hatinya gembira kerana akhirnya anak muda itu mahu pulang ke pangkuan

keluarga. Sebelum berlalu, Along memeluk lelaki bertubuh sasa itu. Ini

menyebabkan Abang Joe terasa agak sebak. “Abang Joe, jaga diri

baik-baik. Barang-barang yang saya tinggal kat rumah Abang Joe tu,

saya hadiahkan untuk Abang Joe.” Kata Along lagi. “Tapi, kau kan

boleh datang bila-bila yang kau suka ke rumah aku!?”, soal Abang Joe.

Dia risau kalau-kalau Along menyalah anggap tentang soalannya tadi.

Along hanya senyum memandangnya. “Tak apa, saya bagi kat Abang Joe.

Abang

Joe, terima kasih banyak ye! Saya rasa tak mampu nak balas budi baik

abang. Tapi, saya doakan perniagaan abang ni semakin maju.” Balasnya

dengan tenang. Sekali lagi Abang Joe memeluknya bagai seorang abang

memeluk adiknya yang akan pergi jauh.

Berbekalkan upahnya, Along segera menuju ke butik kakak Fariz untuk

membeli jubah yang diidamkannya itu. Setibanya di sana , tanpa

berlengah dia terus ke tempat di mana baju itu disangkut. “ Hey Azam,

mana kau pergi? Hari tu mak kau ada tanya aku pasal kau. Kau lari dari

rumah ke?”, soal Fariz setelah menyedari kedatangan sahabatnya itu.

Along hanya tersengeh menampakkan giginya. “Zam, mak kau marah kau

lagi ke? Kenapa kau tak bagitau hal sebenar pasal kes kau tumbuk si

Malik tu?” “Tak pe lah, perkara dah berlalu….lagipun, aku tak nak ibu

aku terasa hati kalau dia dengar tentang perkara ni”, terang Along

dengan tenang. “Kau jadi mangsa. Tengok, kalau kau tak bagitau, mak

kau ingat kau yang salah”, kata Fariz lagi. “Tak apa lah Riz, aku tak

nak ibu aku sedih. Lagipun aku tak kisah.” “Zam..kau ni…..” “Aku ok,

lagipun aku sayang dekat ibu aku. Aku tak nak dia sedih dan ingat

kisah lama tu.” Jelas Along memotong kata-kata si

sahabat yang masih tidak berpuas hati itu. “Aku nak beli jubah ni

Riz. Kau tolong balutkan ek, jangan lupa lekat kad ni sekali, k!”,

pinta Along sambil menyerahkan sekeping kad berwarna merah jambu. “No

problem…tapi, mana kau dapat duit? Kau kerja ke?” , soal Fariz ingin

tahu. “Aku kerja kat bengkel Abang Joe. Jadi pembantu dia”, terang

Along. “Abang Joe mana ni?” “Yang buka bengkel motor kat Jalan Selasih

sebelah kedai makan pakcik kantin kita tu!”, jelas Along dengan

panjang lebar. Fariz mengangguk . “Azam, kau nak bagi hadiah ni kat

mak kau bila?” “Hari ni la…” balas Along. “Ooo hari lahir ibu kau hari

ni ek?” “Bukan, minggu depan…” “Habis?. Kenapa kau tak tunggu minggu

depan je?”, soal Fariz lagi. “Aku rasa hari ni je yang yang sempat

untuk aku bagi hadiah ni. Lagipun, aku harap lepas ni ibu aku tak

marah aku lagi.” Jawabnya sambil mengukir senyum.

Along keluar daripada kedai. Kelihatan hujan mulai turun. Namun Along

tidak sabar menunggu untuk segera menyerahkan hadiah itu untuk ibu.

Sambil menunggang, Along membayangkan wajah ibu yang sedang tersenyum

menerima hadiahnya itu. Motosikalnya sudah membelok ke Jalan Nuri II.

Tiba di simpang hadapan lorong masuk ke rumahnya, sebuah kereta wira

yang cuba mengelak daripada melanggar seekor kucing hilang kawalan dan

terus merempuh Along dari depan yang tidak sempat mengelak. Akibat

perlanggaran yang kuat itu, Along terpelanting ke tengah jalan dan

mengalami hentakan yang kuat di kepala dan belakangnya. Topi keledar

yang dipakai mengalami retakan dan tercabut daripada kepalanya, Along

membuka matanya perlahan-lahan dan terus mencari hadiah untuk si ibu

dan dengan sisa kudrat yang ada, dia cuba mencapai hadiah yang

tercampak berhampirannya itu. Dia menggenggam kuat cebisan kain dan

kad yang terburai dari kotak itu. Darah semakin membuak-buak keluar

dari

hidungnya. Kepalanya juga terasa sangat berat, pandangannya

berpinar-pinar dan nafasnya semakin tersekat-sekat. Dalam keparahan

itu, Along melihat kelibat orang–orang yang sangat dikenalinya sedang

berlari ke arahnya. Serta merta tubuhnya terus dirangkul seorang

wanita. Dia tahu, wanita itu adalah ibunya. Terasa bahagia sekali

apabila dahinya dikucup saat itu. Along gembira. Itu kucupan daripada

ibunya. Dia juga dapat mendengar suara Angah, Alang dan Atih

memanggil-manggil namanya. Namun tiada suara yang keluar dari

kerongkongnya saat itu. Along semakin lemah. Namun, dia kuatkan

semangat dan cuba menghulurkan jubah dan kad yang masih

digenggamannya itu. “Ha..hadiah….untuk… …ibu………” ucapnya sambil

berusaha mengukir senyuman. Senyuman terakhir buat ibu yang sangat

dicintainya. Si ibu begitu sebak dan sedih. Si anak dipeluknya sambil

dicium berkali-kali. Air matanya merembes keluar bagai tidak dapat

ditahan lagi. Pandangan Along semakin

kelam. Sebelum matanya tertutup rapat, terasa ada air hangat yang

menitik ke wajahnya. Akhirnya, Along terkulai dalam pangkuan ibu dan

dia pergi untuk selama-lamanya.

Selesai upacara pengebumian, si ibu terus duduk di sisi kubur Along

bersama Angah, Alang dan Atih. Dengan lemah, wanita itu mengeluarkan

bungkusan yang hampir relai dari beg tangannya. Sekeping kad berwarna

merah jambu bertompok darah yang kering dibukanya lalu dibaca. ‘Buat

ibu yang sangat dikasihi, ampunkanlah salah silap along selama ini.

Andai along melukakan hati ibu, along pinta sejuta kemaafan. Terimalah

maaf along bu..Along janji tak kan membuatkan ibu marah lagi. Ibu,

Along sayang ibu selama-lamanya. Selamat hari lahir ibu… dan terimalah

hadiah ini…..UNTUKMU IBU!’ Kad itu dilipat dan dicium. Air mata yang

bermanik mula berjurai membasahi pipi. Begitu juga perasaan yang

dirasai Angah, Alang dan Atih. Masing-masing berasa pilu dan sedih

dengan pemergian seorang abang yang selama ini disisihkan. Sedang

melayani perasaan masing-masing, Fariz tiba-tiba muncul. Dia terus

mendekati wanita tua itu lalu mencurahkan segala apa yang dipendamnya

selama ini. “Makcik, ampunkan segala kesalahan Azam. Azam tak

bersalah langsung dalam kes pergaduhan tu makcik. Sebenarnya, waktu

Azam dan saya sibuk menyiapkan lukisan, Malik datang dekat kami.. Dia

sengaja cari pasal dengan Azam dengan menumpahkan warna air dekat

lukisan Azam. Lepas tu, dia ejek-ejek Azam. Dia cakap Azam anak

pembunuh. Bapa Azam seorang pembunuh dan … dia jugak cakap, ibunya

seorang perempuan gila…” cerita Fariz dengan nada sebak. Si ibu

terkejut mendengarnya. Terbayang di ruang matanya pada ketika dia

merotan Along kerana kesalahan menumbuk Malik. “Tapi, kenapa arwah

tidak ceritakan pada makcik Fariz?” Soalnya dengan sedu sedan.

“Sebab…..dia tak mahu makcik sedih dan teringat kembali peristiwa

dulu. Dia cakap, dia tak nak makcik jatuh sakit lagi, dia tak nak

mengambil semua ketenangan yang makcik ada sekarang…walaupun dia

disalahkan, dia terima. Tapi dia tak sanggup tengok makcik dimasukkan

ke hospital sakit jiwa

semula….” Terang Fariz lagi. Dia berasa puas kerana dapat

menyatakan kebenaran bagi pihak sahabatnya itu.

Si ibu terdiam mendengar penjelasan Fariz. Terasa seluruh anggota

badannya menjadi Lemah. Berbagai perasaan mencengkam hatinya. Sungguh

hatinya terasa sangat pilu dan terharu dengan pengorbanan si anak yang

selama ini dianggap derhaka.






Sabtu, 28 Januari 2012

BFF.....

haha...tjuk post laila ary ni BFF..agk2 korng la (my beloved follower),ap yg dimksudkn dgn BFF???not bf ok,hehe...yup,'BFF'~Best Friend Forever...,or Big Fat Friends,hahahaha...grau je...yeah,BFF is so meaningful fr me..u all,i dnt know..hehehe,i hpe u all also love ur BFF....rght??BFF~someone who is always there for you...will take the blame for you just because rarely get into fights...if you have one it lasts literally 5 minutes....someone who can cheer you up when all seems hopeless....the one person you question why your friends with because when your together you both act weird and crazy and insane...HAHA,hpe not us...the person you never get sick of seeing and can spend like a month together and still not want to part...someone who you have a million inside jokes with and basically every sentence you say you crack up because an inside joke comes up...rght??the person you know will never stab you in the back or talk about you badly or hurt you in any way...honest+kind=truely friendship.....kui3...the one who is with you through thick and thin or when your between a rock and a hard place....lke what had happen to my friend,his father passed away..huhu,There is so much more!!!!!!!!!!!!!!!BFF~bla3.............too much,emm..my best friends will follow all of this,haha..cnfident2,sure la...



yes!!i love you...


cba korng fkir,klau la jnis yg bkn friendly..agk2,ad BFF x???the answer is yes!!!even dyorng bkn jnis yg friendly,sure ad kwan...rght??so,tu la function Allah jdikn mnusia yg kdng2 over friendly...haha,xslah ...FRIENDLY+UNFRIENDLY=FRIENDSHIP.....ad ke???hntam je la...mybe ad,.kua3.....BFF and FRIENDSHIP,mksd yg brbeza..tp komtmen yg srupa,btul x??bg laila,truely friendship ble jujur+baik hati+percaya+ad tme laila(ssah n senang)bt nt fr 24 hours..haha,cnfim2 la ad komtmen lain an??hehe...yg plng pntng JUJUR oke...so,kpda smua follower laila yg bc post ni..hpe korng hargai la ur BFF,xkre la only 'friend'...bkn status as best friends...bt stil friends rght,yg ad hti ad perasaan...kna hrgai...memg la,rmai yg kte kwan je pn bkn family...bt remember,mgkn kwan tu la yg akn ad dgn korng smua tme korng susah...REMEMBER!!!It is most important to have one true best friend than have thousands of fake friends!!



mcm ni la laila and BFF..hahahha


 smpai sni je,post kli ni...hpe korng renung2kn,hehe...
bt bkn renung ske2,ambl yg mna baik...insyaallah,BFF dnia dn akhirat...
assalamualaikum...



                                    



Jumaat, 27 Januari 2012

bertuahnya wanita.....

"When she is a DAUGHTER, she opens a door of jannah for her father When she is a WIFE, she completes half of the Deen of her husband When she is a MOTHER, Jannah lies under her feet"  'If everyone knew the true status of a Muslim women in Islam, even the men would want to be women"

Khamis, 26 Januari 2012

ad hkmah dsebaliknya....

assalamualaikum...sbelum laila story,laila mohon kpda smua follower laila yg bc post laila kli ni sdi menyedekahkan al-fatihah kpd bpa slah seorng sahabt laila,zahid ismail....pkul5 pgi tdi laila dikejutkn dgn berita bhawa ayh kpada seorng sahabt laila ni telah kmbali ke rahmatullah...mngkn allah lbih syangkn ayhnya..sdih bla laila tringtkn dya..shabt laila ni memng rapt sngt dgn ayh dy...so,laila hrap shabt laila ni tbah dlam menghdapi ktentuanNya....laila trut smpati dgn dy,mngkn ada hkmah dsebalik smua ini..insyaallah...Allah Maha Mengetahui...so,smoga zahid sabar dgn ujian ini..ap2 pn laila ucapkn takziah bt zahid sekeluarga....


Al-Fatihah,semoga roh ayhnya dicucuri rahmat,..Amin...







Rabu, 25 Januari 2012

happiness...kui3

happiness is like a butterfly,..the more you chase it,the more it will elude you....

but if you turn your attention to other things ...it will come and sit softly on your shoulder.... 


everybody wants happiness,nobody wants pain,
but you can't have a rainbow,without a little rain.....

reunion batch 01-06...~

 lme xupdte blog...haha,happy sngt,ltih smpai xsmpat nk story..so ary ni laila nk story,hrap xbsi lgi..hehe..ingt x laila ad story yg nk bt reunion...alhamdulillah,ap yg drncang jd kenyataan...wlaupn rmai yg xdpt join especially grls..tp xpe,smuanya brjlan lncar..hehe,prjlanan brmula di R&R pdang tmat,tw x kt mne?hehe,specific sngt....smpai la tba di dstinasi kmi,hehe..cba tka?haha,lta byu je...uhh,ltih sngt...mne xnya..nk bbq pn kna siang aym sndri..wah,msng2 ad lgak mster chef la... bt still enjoy...bkn seng nk bt reunion,da la skolh rendh..jrang dengr..skolah menengh tu xde la plik...kt sni laila nk shre pic2 yg smpat laila n frenz snap semlm...bg spe2 yg sdi tgok,slakn...bt yg xbrmnat bleh jlan,hehe...


da smpai...
ond way lta byu...
ramaln kji cuaca,hehe..


tme fr bbq...

my bff,aliaa...


cpat3..ltih suda

nk blik da,....

mnum dlu.....hehe
celoteh pnye celoteh...smpai xsdar ary sudh petng,dn kmi hrus pulng,...tp stil nk smbng lgi,so kmi mnum dlu..haha..tp nk bt cne,sblum hri hjan..kmi kna blik..nanti xpsal2 bsah kyup...tp tu smua xpntng,ap yg pntng..kmi enjoy skan bla dpat jmpa,ye la...lpas ni xtw bla bleh jmpa blik...and ps fr batch laila yg xbrkesmpatn ,xpe nxt tme ..kta plan lgi ...insyaallah,ad jdoh..ad rzeki,jmpa lgi..hpefully kenangn ni alwys dlm ingatn.,hehe...dn akn trus trsemat dlam hti laila.....forever!!!!!!!!!!

ok,smpai sni sje....assalamualaikum







Jumaat, 20 Januari 2012

alone~ huhu...

so sad,this night im alone...huhu,hpe evrythng wll be alrght..insyaallah

bukan sekadar tangisan

Ketika kecil kita menangis kerana hendak belaian manja...

Ketika kanak-kanak kita menangis kerana hendak keinginan yang disuka.....
Ketika remaja kita menangis akibat dari hubungan cinta..
Ketike dewasa kita menangis bila diuji bertimpa-timpa....
Bila tua kita menangis bila anak-anak tidak peduli menjaga kita....
Bila kita meninggal dunia barulah kita merasa ditangisi oleh semua....


Namun bukan tangisan yang dipinta....
Cukup sekadar doa...


renung2knlah,assalamualaikum 

Khamis, 19 Januari 2012

bored...~ xD

ermm,,trsangt la borng...huhu,da xtw nk bt ap......bley kja xmw kja an?pdan mka....ap la yg laila nk bt..huh,tgok da smpai mengeluh....incme xdk,outcme bnyak....huhu,cdey3...akhrnya,laila buat kputusan nk ambk lsen...prcye x????msti x an....tp hakiktnya btul...tkut pn ad...da la xprnah pgng stereng,hehe...hpe,smuanya ok...insyaallah,mdah-mdahn...so,doa2kn laila ok...hehe..hrap kputusan yg laila bt ni trbaik..


huh,tkutnya...











ok,smpai dsni...assalamualaikum..

Selasa, 17 Januari 2012

lwak2...

haha...meetng2,mcm2...tp xpa,enjoy..ye la dpat jmpa kwan skolah rendh ...lma kut xjmpa,cdey pn ad ...nk gelak pn ad...bla jmpa blik,hehe....smua da matured,dlu comot...hehe,haha...tw ak meetng ni untk ap??kmi smua plan nk bkelah...hpe jd,insyaallah...kt mna???ad la...secrt,...klau jd,laila upload pic k...em.,so skrng i da kna strt cntct kwn2 lain yg mybe da lost or miss cntct...nk kmpul bg rmai...bru best,an3???dpat jmpa nzif,amrul hkim,faiz,azlan,fazli,fikah,nurul,ain,alyah td pn da happy sngt...hehe,tmbh2 tme bkelah nanti..xbleh byang...msti riuh,kui3...hpe sngt jd...amin

ok smpai sni untk kli ni,assalamualaikum...

apa nk buat??ermm...

cdey2....
slah stu mngsa keboringn laila.~hehe...
i thnk rmai yg mnjdkan nvel mngsa anda..haha,tp xpa,xkcau org pn kn??kui3...
hehe,on dway..da abs i bg tw k..
serius bez...huhu,try bc
hehe...skian,assalamualaikum...



Sabtu, 14 Januari 2012

jangan izin aku jatuh cinta andai belum masanya lagi

Ya Allah....
Andai masanya belum tiba,
Jangan izinkan aku untuk jatuh cinta,
Aku mohon agar Engkau tunjukkan jalan,
Agar Engkau tunjukkan aku tuntutan yang perlu aku lakukan,
Jauhkanlah aku daripada kemaksiatan,
Jauhkanlah aku daripada perkara yang tidak dapat memberi manfaat,
Dan jauhkan aku daripada perkara yang Engkau murkai,
Agar aku dapat menjaga diri......


Ya Allah,.....
Jika aku jatuh cinta,
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut pada-Mu,
Jadikanlah aku yang mencintainya kerana agama yang ada padanya,
Jika dia hilangkan agama yang ada dalam dirinya
Maka hilanglah cintaku padanya,
Sesungguhnya cinta yang suci itu tidak buta........

Ya Allah,....
Dan jika dia mencintai aku,
Biarlah dia mencintai aku kerana agama itu juga,
Asalkan dia tidak lebihkan cinta kepadaku melebihi cintanya kepada-Mu,
Supaya cinta itu bersemi di lembayung keredhaanMu,
Kerna dari situ lahirlah rahmah dan mawaddah dalam rumahtangga,......
Ya Allah,....
Jika ini bukan masanya,
Jika ini belum saatnya,
Dan jika Engkau tahu kami belum bersedia,
Selamatkan kami,
Jarakkan kami,
Pisahkan kami,
Agar kami jauh dari khilaf yang merosak izzah dan iffah,
Agar kami tidak mengundang murka-Mu,
Agar kami dapat lebih menjaga hati,
Agar hati menjadi yang diredhai Ilahi......
Ya Allah,....
Andai dia bukan untukku,
Andai dia bukan jodohku,
Maka berikanlah ganti yang lebih baik buatnya,
Berikanlah dia insan yang benar-benar  terbaik buat kehidupannya,
Insan yang benar-benar mampu memimpinnya ke syurga-Mu,
Dan bantulah aku untuk memperbaiki diriku,
Agar aku kukuh dalam mencari cinta-Mu,.....
Aminn,....



meeting??..haha

ashita,amalena,atikah,me and annisa..
haaha...hri ni pnya story,sharian di bling...meetng dlam kfc smpai 4jam...fuhh mw beku,hehehe...smbng pnya smbng smpai xsdar 4jam meetng...nme pn meetng,mne nk tgok jam an...ap2 pn,meetng hri ni bnyk bnda bru yg laila dpat....meaningfully,haha..so,bleh la laila prktk untk job akn dtang...insyaallah,..thanks jgak bt alumni sdi nk bgi tnjuk ajar...skurng2nya,kmi da ad haluan..nk isi msa yg tlampau free...hehe..alang2 jlan bling,laila n bff pn brknjung ke tratak ckgu azimah...kaunselor skolah kmi,tgok baby...so cte,..mcm ummi dya la...bt bkn jlan sje,hehe...kmi bncg psal skolah...rndu lorhh,mcm2 la tnya ckgu...itu la,ini la...dlu tme skolh,xmw ambl tw...haha,da kluar tnya sakan...byd way,dlam klam kabut nk blik..kjar trip bs,smpat lg brgmbr...stu pn jd la,asl ad..hehe...ap2 pn,seriously hri ni bez sngt...enjoy!!!!hehe...hpe jmpa lg...assalamualaikum